اخبار

فولکس‌واگن و استراتژی جدید برای ورود به بازار خودروهای الکتریکی با برند جتا

چندین برند گروه فولکس‌واگن اعلام کرده‌اند که در هفته‌های اخیر پلت‌فرم‌های برقی را از خودروسازان چینی خریداری خواهند کرد. آئودی قصد دارد با شرکت IM Motors همکاری کند که توسط علی‌بابا و سایک تاسیس شده است و از پلت‌فرم الکتریکی iO Origin استفاده خواهد کرد.

فولکس‌واگن نیز تا سال ۲۰۲۶ دو مدل خودرو برقی متوسط را با شرکت ژپنگ Xpeng در چین و با استفاده از پلت‌فرم قدیمی خود عرضه خواهد کرد. همچنین به نظر می‌رسد که برند اختصاصی فولکس‌واگن برای بازار چین یعنی جتتا نیز وارد حوزه برقی خواهد شد و قرار است با شرکت لیپ موتور صحبت کند تا از معماری برقی چهار پر یا “Four Leaf Clover” آن‌ها استفاده کند.

برند جتا در اروپا به عنوان خودرویی خانوادگی و جایگزین پاسات شناخته می‌شود؛ اما در چین یک زیر برند کاملاً مستقل است که در سال ۲۰۱۹ با خط تولید اختصاصی خود تاسیس شد. تا به امروز تمام محصولات برند جتا در برنامه وارداتی گروه ماموت در ایران قرار گرفته‌اند. اکنون فولکس‌واگن قصد دارد برند جتا را وارد صنعت خودروهای الکتریکی کند و برند تازه‌تاسیس خود را براساس پلت‌فرم‌های MEB توسعه دهد. همچنین این شرکت قصد دارد با شرکت لیپ موتور صحبت کند تا از پلت‌فرم برقی چهار پر آن‌ها استفاده کند.

در مورد ژپنگ، این برند در مقایسه با فولکس‌واگن دارای پلت‌فرم‌های برقی عالی است. این معامله هشت ماه است که در حال انجام است و در ماه جولای فاش شد که فولکس‌واگن ۴.۹۹ درصد از سهام ژپنگ را خریداری کرده است. در اول آگوست، فولکس‌واگن سهام خود را در ژپنگ به ۶.۸۵ درصد افزایش داد. این خودروساز آلمانی اعلام کرد که تا سال ۲۰۲۶ دو مدل خودرو برقی را براساس پلت‌فرم ۸۰۰ ولتی اکسپنگ ادوارد که زیربنای سدان G9 و شاسی‌بلند P7 است، روانه بازار خواهد کرد.

جالب این‌جاست که آن‌ها از جدیدترین پلت‌فرم این کمپانی یعنی SEPA ۲.۰ که زیربنای شاسی‌بلند کوچک‌تر G6 است که در ژوئن عرضه شد، استفاده نخواهند کرد. اما پلت‌فرم برقی همه آن چیزی نیست که فولکس‌واگن به‌آن دسترسی دارد.

تبلیغات

ژپنگ دارای یک سیستم ADAS درجه یک به‌نام XNGP است که در بزرگراه‌ها به‌خوبی عمل می‌کند و اخیراً مجوزی برای ارائه قابلیت‌های رانندگی نیمه‌خودروانه در پکن دریافت کرده است.

باید به‌خاطر داشت که اتوپایلوت تسلا در چین مجاز نیست. اما فولکس‌واگن تنها طرفی نیست که از این معامله سود می‌برد. احتمالاً صدها هزار دستگاه خودرو برقی فولکس‌واگن با استفاده از XNGP در آینده طعمه‌ای بزرگ برای تست‌های ژپنگ خواهند بود.

همچنین تایید فولکس‌واگن به‌این استارت‌آپ ۹ ساله اعتبار بیشتری می‌دهد تا هم حضور آن‌ها در اتحادیه اروپا گسترش یابد و هم فروش داخلی آن‌ها تقویت شود.

در شرایطی که بیش از ۹۰ برند خودرو برقی در چین ورشکسته می‌شوند و احتمالاً برندهای دیگری در آینده نیز ورشکسته خواهند شد، مصرف‌کنندگان چینی قبل از خرید خودرو دو بار فکر می‌کنند که اگر شرکت فعالیت خود را متوقف کند، چه بلایی سر آن‌ها خواهد آمد. بنابراین، انتظار داشته باشید که این همکاری با ژپنگ، افزایش فروش محصولاتش را به‌دنبال داشته باشد.

در مورد سایک و آئودی، گروه سایک مالک برند MG است؛ اما ما آن را به این شکل در چین معرفی نمی‌کنیم. به‌خصوص که در خارج از شهرهای سطح یک این کشور، مردم احتمالاً MG را نمی‌شناسند. اما آن‌ها سایک را مطمئناً می‌شناسند.

این خودروساز دولتی مستقر در شانگهای در سال ۲۰۲۲ تا میزان ۵.۳ میلیون دستگاه خودرو فروخت و برای هفدهمین سال متوالی رتبه اول را در چین کسب کرد. اخیراً آن‌ها به‌شدت وارد سگمنت خودروهای الکتریکی شده‌اند و یکی از دارایی‌های آن‌ها برند IM Motors است که سرمایه‌گذاری مشترک با علی‌باباست.

این زیر برند دو مدل خودرو برقی را به‌فروش می‌رساند که یک سدان L7 پریمیوم ۶۴ هزار دلاری است و دیگری شاسی‌بلند LS7 که هر دو بر اساس پلت‌فرم iO Origin (iO) ساخته می‌شوند که آئودی برای خودروهای برقی جدید خود آن را انتخاب کرده است؛ زیرا توسعه پلت‌فرم PPE در آلمان بسیار کند پیش می‌رود.

به‌رغم این‌که هر دو مدل L7 و LS7 خودروهای برقی مناسبی هستند، اما فروش خوبی ندارند. همچنین LS7 را می‌توان کپی‌برداری از آستون‌مارتین DBX دانست که به‌شرایط آن کمکی نمی‌کند. اما آن‌چه ضروری است این است که همه چیز در مکان‌های مناسب زیر کاپوت و صندلی سرنشین قرار دارد و به‌نظر می‌رسد آئودی این را می‌داند.

اگر تا این‌جا با ما همراه بودید، احتمالاً متوجه یک ویژگی مشترک در هر سه خودروساز چینی در ارتباط با مدل‌های برقی شده‌اید که مجوز فناوری خود را به فولکس‌واگن ارائه کرده‌اند. آن‌ها دارای پیشرانه برقی از نوع SW یا ADAS هستند؛ اما فروش آن‌ها کمتر از حد انتظار است.

در مورد IM Motors، فروش اندک آن‌ها کاملاً آشکار است. در مورد ژپنگ بعد از عرضه G6 اوضاع بسیار بهتر شده است، اما P5 یا G9 (با وجود این‌که روی کاغذ خودروهای عالی هستند) یک فاجعه فروش بودند. به نظر می‌رسد که ژپنگ کار خوبی انجام می‌دهد؛ اما همیشه آخرین قطعه پازل از زیر دست او در می‌رود.

لیپ موتور احتمالاً بهترین شرایط را از بین این سه دارد؛ اما آن‌ها بسیاری از خودروهای مقرون به صرفه را با حاشیه سود کمی می‌فروشند.

در ۲۷ جولای، فولکس‌واگن تخمین تحویل خود را برای سال ۲۰۲۳ از ۹.۵ میلیون دستگاه به ۹ میلیون دستگاه کاهش داد. این کاهش عمدتاً به دلیل کاهش فروش مدل‌های درون‌سوز در چین و عدم فروش خودروهای برقی برای جبران این ضرر است.

با توجه به این موضوع، جای تعجب نیست که فولکس‌واگن به سمت فناوری‌هایی بروند که آن‌ها را با سرعت بیشتری به سمت برقی شدن در چین هدایت می‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا