خودروپدیا

 معرفی خودروهای برقی

خودروهای برقی یا الکتریکی، خودروهایی هستند که به جای موتور سوختی، از یک یا چند موتور الکتریکی برای حرکت استفاده می‌کنند. این خودروها از باتری‌های قابل شارژ که با برق شهری شارژ می‌شوند، انرژی مورد نیاز خود را تأمین می‌کنند. خودروهای برقی نسبت به خودروهای سوختی، کم صداتر، تمیزتر و کم‌هزینه‌تر هستند در نتیجه جای خود را در بازار خودروها گسترش داده اند.

میتوان گفت خودروهای برقی به دو دسته قابل تقسیم هستند: خودرو خالص برقي (BEV) و خودرو هيبريدي (HEV). خودروهای خالص برقی فقط از باتری برای تأمین انرژی استفاده می‌کنند و هیچ قطعه سوختی ندارند. ولی درعوض خودروهای هیبریدی علاوه بر باتری، دارای یک موتور سوختی کوچک نیز هستند که در سرعت‌های پایین یا در حالت شارژ باتری کار می‌کنند.

خودروهای برقی در سال‌های اخیر رشد چشمگیری داشته‌اند و هر ساله مدل‌های جدید و پیشرفته‌تری وارد بازار می‌شوند.

همچنین کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی جای خود را در بازار خودروها گسترش داده اند.

در اینجا به معرفی برخی از خودروهای برقی محبوب در بازار جهانی می‌پردازیم:

تسلا مدل 3: این خودرو سیستم فنی قوی و عملکرد بالایی دارد و با یک بار شارژ باتری حدود ۳۲۰ کیلومتر مسافت را طی می‌کند.

کیا نیرو: کیا نیرو یکی دیگر از خودروهای برقی پرفروش است. این خودرو دارای ظرفیت بالای باتری، قابلیت شارژ سریع و طراحی جذاب است و مسافت ۳۸۵ کیلومتر با یک شارژ باتری می‌تواند بپیماید.

نیسان لیف: نیسان لیف یکی از خودروهای برقی محبوب در بازار جهانی است که علاوه بر داشتن ظاهری جذاب، با وجود باتری کوچک دارای باتری با ظرفیت بالا، سیستم‌های ایمنی پیشرفته و قابلیت شارژ سریع است و قابلیت پیمودن مسافت ۳۵۰ کیلومتر را داراست.

ب.ام.و i3: این خودرو با طراحی مدرن و موتور الکتریکی با توان ۱۴۷ اسب بخار، دارای طراحی منحصربه‌فرد و قابلیت شارژ سریع است.

هیوندای کونا: هیوندای کونا الکتریک یکی از خودروهای برقی کوچک و سبک است که توسط شرکت هیوندای تولید می‌شود. این خودرو دارای طراحی جذاب، قابلیت شارژ سریع و سیستم‌های ایمنی پیشرفته است. این خودرو با موتور ۲۰۰ اسب بخاری و مسافت ۴۴۰ کیلومتر با یک شارژ باتری را می‌پیماید و از جمله گزینه‌های مورد علاقه در بازار خودروهای برقی است.

فورد ماستانگ ماش-E: فورد ماستانگ ماش-E یکی از خودروهای برقی است که توسط شرکت فورد تولید می‌شود. این خودرو دارای طراحی شیک و جذاب، قابلیت شارژ سریع و سیستم‌های ایمنی پیشرفته است.

این‌ها تنها چند نمونه از خودروهای برقی موجود در بازار هستند و تعداد بیشماری از این خودروها در حال تولید و عرضه در سراسر جهان هستند.

پورشه تایکان: پورشه تایکان یکی از خودروهای برقی لوکس است که توسط شرکت پورشه تولید می‌شود. این خودرو دارای قابلیت شارژ سریع، سیستم‌های ایمنی پیشرفته و طراحی جذاب است.

شورولت بولت: شورولت بولت یکی از خودروهای برقی محبوب در بازار جهانی است. این خودرو دارای ظرفیت بالای باتری، قابلیت شارژ سریع و سیستم‌های ایمنی پیشرفته است.

این تنها چند نمونه از خودروهای برقی موجود در بازار جهانی هستند و با توجه به توسعه روزافزون این صنعت، خودروهای برقی جدیدی نیز به بازار عرضه می‌شوند.

اجزای تشکیل دهنده خودروهای برقی

خودروهای برقی از بخش‌های متفاوتی تشکیل شده‌اند که برای کارکرد صحیح و بهینه خودرو، نیاز به هماهنگی و هماهنگی دقیق بین آن‌ها وجود دارد. برخی از اجزای تشکیل دهنده خودروهای برقی عبارتند از:

باتری: باتری یکی از اجزای اصلی خودروهای برقی است. باتری در واقع منبع تغذیه اصلی خودرو است و برق مورد نیاز به منظور حرکت خودرو را تأمین می‌کند.

موتور الکتریکی: موتور الکتریکی، سیستم حرکتی خودرو برقی است. موتور الکتریکی برق را از باتری گرفته و به حرکت مکانیکی تبدیل می‌کند.

شارژر: برای شارژ کردن باتری از منابع برقی خارجی استفاده می‌شود. شارژر به صورت خودکار باتری را شارژ می‌کند.

کنترلر: کنترلر مسئول کنترل سرعت و قدرت خروجی موتور الکتریکی است. این قطعه به نوبه خود به کمک سنسورهای مختلفی مانند سنسور سرعت، سنسور دما و سایر سنسورها برای مدیریت بهتر عملکرد موتور الکتریکی تنظیم می‌شود.

سیستم خنک‌کننده: سیستم خنک‌کننده خودرو برقی شامل یک کمپرسور، یک مبدل حرارتی، یک فن و لوله‌های انتقال آب است که برای خنک کردن موتور الکتریکی و کنترل دمای باتری استفاده می‌شود.

سیستم ترمز: سیستم ترمز خودرو برقی شامل ترمزهای دیسکی الکتریکی، سیستم کنترل ترمز و سیستم تقویت کننده ترمز است که برای تأمین ایمنی و کنترل خودرو در صورت ضروررت استفاده می‌شود.

سیستم رانندگی: سیستم رانندگی خودرو برقی شامل چرخ‌ها، تعلیق و سیستم جلوگیری از لغزش است. این سیستم مسئول حرکت و کنترل خودرو در جاده است و به منظور کنترل خودرو در سرعت‌های مختلف و در شرایط مختلف جاده، تنظیم شده است.

سیستم الکترونیکی: سیستم الکترونیکی خودرو برقی شامل تعدادی حسگر، ماژول و کامپیوتر است که برای کنترل و مدیریت کلیه عملکردهای خودرو استفاده می‌شود. این سیستم مسئول کنترل همه قطعات و تجهیزات خودرو از جمله سیستم روشنایی، سیستم ایمنی و سایر قطعات آن می‌باشد.

صندلی‌ها و فضای داخلی: صندلی‌ها و فضای داخلی خودرو برقی نیز یکی ازاجزای مهم آن هستند. این بخش شامل صندلی‌های راننده و مسافران، دسته ترمز و گاز، داشبورد، سیستم صوتی و نمایشگرهای دیجیتال است. این بخش از خودرو برای راحتی و ایمنی سفر، آسایش و رفاه مسافران و راننده طراحی شده است.

انواع خودروهای برقی

انواع خودروهای برقی
انواع خودروهای برقی

خودروهای برقی (خودروهای برقی) خودروهایی هستند که از برق به عنوان منبع اصلی انرژی خود استفاده می کنند. و دارای یک یا چند موتور الکتریکی هستند که چرخ ها را به حرکت در می آورند و همچنین شامل یک بسته باتری که برق را ذخیره می کند. خودروهای برقی را می توان بر اساس منبع و روش شارژ باتری به انواع مختلفی دسته بندی کرد. برخی از این انواع عبارتند از:

خودروهای برقی باتری‌ دار (BEV)

این نوع خودروها به جز باتری برای تأمین انرژی منبع تغذیه دیگری ندارد و به هیچ وجه از سوخت‌های فسیلی استفاده نمی‌کنند. این خودروها را با استفاده از پریزهای برق یا ایستگاه‌های شارژ، می‌توان شارژ کرد. تسلا مدل 3، نیسان لیف و شورولت بولت از جمله این خودروها هستند. در این نوع خودروها آلایندگی لوله اگزوز صفر و بازده انرژی بالاست، اما در مدت زمان محدودی می‌توان رانندگی کرد و زمان شارژ آن طولانیست.

خودروهای هیبرید برقی (HEV)

این خودروها دارای موتور احتراق داخلی (معمولاً بنزینی یا دیزلی) و موتور برقی هستند که به صورت همزمان کار می‌کنند. برای شارژ این خودروها از ایستگاه شارژ یا پریز برق نمی‌توان استفاده کرد و برای شارژ باتری متکی به موتور و ترمز احیا کننده است. با توجه به شرایط رانندگی و سطح باتری، خودروهای الکتریکی هیبریدی می­توانند با برق، سوخت فسیلی یا هر دو کار کنند. خودروهای الکتریکی هیبریدی ممکن است نسبت به خودروهای برقی باتری دار بازده انرژی کمتر و هزینه بیشتری داشته باشند. تویوتا پریوس و هوندا اینسایت از خودروهای هیبرید برقی هستند.

خودروهای هیبرید برقی شارژپذیر یا پلاگین(PHEV)

این نوع خودروها نیز دارای موتور احتراق داخلی (معمولاً بنزینی یا دیزلی) و موتور برقی هستند، اما مانند خودروهای برقی باتری دار، باتری‌های آن‌ها از طریق برق شهری قابل شارژ هستند. در این خودروها راننده می‌تواند برای مسافتهای کوتاه فقط از انرژی برقی استفاده کند به صورت کلی با توجه به شرایط رانندگی و سطح باتری، خودروهای برقی هیبریدی پلاگین می‌توانند با برق، سوخت فسیلی یا هر دو کار کنند. خودروهای برقی هیبریدی پلاگین نسبت به خودروهای برقی باتری­دار گازهای گلخانه ای کمتری منتشر می‌کنند و برد رانندگی طولانی­تری دارند، ولی در مقایسه با خودروهای الکتریکی هیبریدی معمولی بازده انرژی کمتر و هزینه بالاتری دارند. شورولت ولت و میتسوبیشی آوتلندر PHEV از جمله این خودروها هستند.

خودروهای برقی با سوخت سلول (FCEV)

این نوع خودروها از سلول‌های سوختی هیدروژن برای تولید برق استفاده می‌کنند و دارای یک بسته باتری است که برق را ذخیره و در صورت نیاز انرژی اضافی را تامین می‌کند. این خودروها نسبت به خودروهای برقی باتری­دار در مدت زمان کمتری شارژ می‌شوند و برد بیشتری ارائه می‌دهند. مثال‌هایی از این نوع خودروها عبارتند از تویوتا میرای و هوندا کلاریتی.

تکنولوژی‌های پیشرفته در خودروهای برقی

خودروهای برقی به سرعت در حال پیشرفت هستند و از فناوری های جدید استفاده می‌کنند.استفاده از تکنولوژی باعث می‌شوند که مدل‌های جدید با نوآوری‌های صنعتی به بازار عرضه شوند. در اینجا به برخی از این تکنولوژی‌ها و نوآوری‌ها پرداخته می‌شود:

باتری‌های با ظرفیت بالا

باتری‌های جدید با ظرفیت بالاتر و عمر طولانی‌تر امکان برد بیشتری برای خودروهای برقی فراهم می‌کنند.

شارژ سریع

تکنولوژی شارژ سریع به خودروهای برقی امکان می‌دهد تا در مدت زمان کوتاهی شارژ شوند و به سرعت به مسافرت بعدی بپردازند.

رجنریتیو برکینگ (ترمز بازیافت انرژی)

این تکنولوژی بازیافت انرژی از حرکت خودرو در هنگام ترمز و تبدیل آن به انرژی برقی کمک می‌کند تا عمر باتری افزایش یابد و برد خودرو بیشتر شود.

اتوماسیون و هوش مصنوعی

خودروهای برقی از سیستم‌های هوشمند برای کنترل و بهینه‌سازی عملکرد خود استفاده می‌کنند. که شامل سیستم‌های کنترل دما، شارژ باتری و توزیع انرژی است.

رانندگی خودکار

بسیاری از خودروهای برقی جدید شامل سیستم‌های رانندگی خودکار هستند که باعث کاهش خستگی راننده و افزایش ایمنی می‌شوند.

اتصال به اینترنت و ارتباطات بی‌سیم

خودروهای برقی امروزی به شبکه‌های بی‌سیم متصل شده و از سیستم‌های ناوبری پیشرفته، به‌روزرسانی نرم‌افزار از راه دور و سایر خدمات ابری استفاده می‌کنند.

طراحی سبک‌وزن و بهینه‌سازی هوادینامیک

خودروهای برقی از مواد سبک‌وزن و طراحی‌های هوادینامیکی به منظور کاهش مصرف انرژی و افزایش برد، استفاده می‌کنند.

این فناوری‌ها و نوآوری‌ها باعث شده‌اند که خودروهای برقی جذاب‌تر و کارآمدتر شوند و به یک گزینه جایگزین مناسب برای خودروهای سوخت مایع در سراسر جهان تبدیل شوند.

بهترین خودروهای برقی 2023

خودروهای برقی در سال‌های اخیر رشد چشمگیری داشته‌اند و هر ساله مدل‌های جدید و پیشرفته‌تری روانه بازار می‌شوند. در سال ۲۰۲۳ نیز انتظار می‌رود خودروهای برقی جذاب و جدیدی عرضه شوند که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنم:

Chevrolet Bolt: این خودرو یک خودروی برقی کوچک و اقتصادی است که دارای عملکرد بالا و قابلیت شارژ سریع است. این خودرو در دو نسخه Bolt EV و Bolt EUV عرضه می‌شود که تفاوت آن‌ها در اندازه و طول بدنه است. Bolt EV دارای ۲۶۵ مایل (۴۲۶ کیلومتر) برد الکتریکی و Bolt EUV دارای ۲۵۰ مایل (۴۰۲ کیلومتر) برد الکتریکی است.

BMW i7: این خودرو یک خودروی برقی لوکس و با کلاس است که بر پایه مدل سوختی BMW 7 Series طراحی شده است. این خودرو طراحی جذابی دارد، فضای داخلی آن راحت و دارای تجهیزات پیشرفته است. این خودرو در دو نسخه i740 و i750 عرضه می‌شود که تفاوت آن‌ها در قدرت موتور و باتری است. i740 دارای ۳۴۰ اسب بخار قدرت و ۳۰۰ مایل (۴۸۳ کیلومتر) برد الکتریکی و i750 دارای ۵۰۰ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ مایل (۶۴۴ کیلومتر) برد الکتریکی است.

Lucid Air : این خودرو یک خودروی برقی لوکس و پرقدرت است که رقیب جدّي Tesla Model S است. این خودرو دارای طراحي منحصر به فرد، فضای داخلي فوق العاده، تجهيزات هوشمند و رانندگي شگفت انگيز است. این خودرو در چندين نسخه با قدرت، باتري و قيمت مختلف عرضه مي شود كه نسخه پيشرو Air Dream Edition داراي 1080 اسب بخار قدرت و 503 ميل (810 كيلومتر) برد الكتريكي است.

مزایا و معایب خودروهای برقی نسبت به خودروهای سوختی

عدم تولید آلاینده‌های هوا: یکی از مزایای بزرگ خودروهای برقی، عدم تولید آلاینده‌های هوا است. به دلیل اینکه، خودروهای برقی هیچ گونه گاز خروجی ندارند،می‌توانند آلودگی هوا را به میزان قابل توجهی کاهش دهند.

صرفه جویی در هزینه‌های سوخت: خودروهای برقی باعث کاهش هزینه سوخت می‌شوند، زیرا برای شارژ شدن نیاز به برق دارند که هزینه آن در مقایسه با سوخت کمتر است. همچنین، در برخی مناطق، قیمت برق به صورت ثابت و مستقل از زمان شارژ خودرو محاسبه می‌شود که منجر به صرفه­جویی در هزینه‌های سوختی این خودروها می‌شود.

کارایی بالا: خودروهای برقی دارای کارایی بالاتر و قدرت بیشتری نسبت به خودروهای سوختی هستند. در واقع، خودروهای برقی دارای موتورهای الکتریکی به دلیل عدم نیاز به تعویض دنده، عملکرد خود را با توجه به سرعت و شیب جاده تطبیق می‌دهند.

بی‌صدا و کم‌صدا بودن: خودروهای برقی، به دلیل اینکه موتور داخلی ندارند، نسبت به خودروهای سوختی بسیار کم صدا هستند که باعث کاهش آلاینده‌های صوتی در محیط زیست می‌شود.

هزینه نگهداری کم: خودروهای برقی، بدون موتور داخلی یا قطعات پیچیده دیگر هستند، نیاز به تعويض روغن، فيلتر، شمع و … ندارند. در نتیجه هزینه کمتری خواهند داشت .

معایب خودروهای برقی نسبت به خودروهای سوختی عبارتند از

محدودیت در فاصله پیموده شده: برخلاف خودروهای سوختی، خودروهای برقی نیاز به شارژر مجدد دارند، بنابراین فاصله پیموده شده آن‌ها محدود است. با توجه به ظرفیت باتری محدود، یکی از معایب بزرگ خودروهای برقی، همین محدودیت در برد آنها است. البته با پیشرفت فناوری، خودروهای برقی با باتری‌های با ظرفیت بیشتر و قابلیت شارژ سریع‌تر به بازار عرضه می‌شوند.

زمان شارژ: شارژ کردن خودروهای برقی ممکن است به دلیل باتری‌های بزرگ و ظریف و نیاز به شارژ از طریق یک پریز برق با توجه به نوع باتری و شارژر آن، چند دقیقه تا چند ساعت طول بکشد. زمان شارژ باتری خودروهای برقی نیز معمولاً بیشتر از زمان پر کردن خودروهای سوختی است که ممکن است برای افراد، طولانی و خسته کننده باشد. اما با پیشرفت فناوری، خودروهای برقی با قابلیت شارژ سریع‌تر نیز موجود هستند.

هزینه خرید: قیمت خودروهای برقی بالاتر است، به خصوص زمانی که فناوری های ارتباطی و ناوبری نیز در آنها بکار رفته باشد. اما با توجه به صرفه جویی در هزینه سوخت و کاهش هزینه نگهداری آنها، در بلند مدت، خودروهای برقی می‌توانند از نظر مالی برای مالکانشان صرفه اقتصادی به همراه داشته باشند.

عملکرد در شرایط آب‌وهوایی بد: برای خودروهای برقی ممکن است در شرایط آب‌وهوایی بد، مانند بارش باران یا برف، عملکردی کمتر از خودروهای سوختی داشته باشند.

در خودروهای سوختی شبکه پراکنده پمپ بنزین در سراسر جهان وجود دارد و افراد می‌توانند به راحتی در هر منطقه، سوخت خودرو خود را تامین کنند. در حالی که شبکه شارژرهای خودروهای برقی همچنان در حال توسعه است و هنوز نمی‌توان به طور کامل شبکه پراکنده‌ای از شارژرهای خودروهای برقی در سراسر جهان دید.

با این وجود، خودروهای سوختی باعث تولید گازهای آلاینده هوا مانند دی اکسید کربن، اکسیدهای نیتروژن و مواد ذره‌ای می‌شوند که در بلند مدت آلودگی هوا و تغییرات اقلیمی را به همراه دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا