بررسي و مقايسه

معرفی انواع گیربکس های اتوماتیک خودرو

گیربکس اتوماتیک چیست

گیربکس (Transmission) یکی از اجزای اصلی خودرو است که نیروی موتور را تنظیم کرده و آن را به چرخ‌های خودرو منتقل می‌کند. در واقع، گیربکس با تغییر نسبت دنده‌ها، نیروی موتور را به چرخ‌های خودرو منتقل می‌کند تا سرعت و قدرت خودرو را تنظیم کند. همچنین، گیربکس به‌طور مستقیم بر عملکرد و عمر موتور خودرو تأثیر می‌گذارد.

دو نوع گیربکس دستی و اتوماتیک وجود دارد. در گیربکس دستی (Manual Transmission)، راننده با استفاده از یک دسته، نسبت دنده‌ها را تنظیم می‌کند در صورتی که در گیربکس اتوماتیک (Automatic Transmission)، راننده نیازی به تنظیم دستی نسبت دنده‌ها ندارد و گیربکس به‌طور اتوماتیک نسبت دنده‌ها را تنظیم می‌کند. در گیربکس اتوماتیک، یک سری کانال‌ها و دنده‌ها با استفاده از یک کلاچ و یا کانورتر، نیروی موتور را به چرخ‌های خودرو منتقل می‌کنند. گیربکس اتوماتیک به‌طور معمول برای راحتی و راحتی در رانندگی استفاده می‌شود و برای خودروهای شهری و سفرهای طولانی بسیار مناسب است.

گیربکس دستی یا اتوماتیک بهتر است

انتخاب گیربکس دستی یا اتوماتیک به افراد بستگی دارد و باید بر اساس نیازها و شرایط خودرو و رانندگی انتخاب شود.گیربکس دستی به دلیل داشتن نسبت دنده‌های ثابت و عدم استفاده از اجزای الکتریکی، قیمت پایین­تر و هزینه‌های نگهداری و تعمیر کمتری نسبت به گیربکس اتوماتیک دارد. این نوع گیربکس به شما کمک می‌کند کنترل بیشتری بر روی خودرو داشته باشید و دنده ها را بر اساس نیاز خود تعویض کنید. به همین علت برای رانندگی پویا و سریع بخصوص برای رانندگی در مسابقات ورزشی بسیار مناسب است.استفاده از این گیربکس می تواند شتاب بهتر و تلفات قدرت کمتری نسبت به گیربکس اتوماتیک داشته باشد. همچنین ممکن هزینه خرید و نگهداری آن نیز کمتر است. با این وجود، رانندگی با آن کمی خسته‌کننده‌تر و باعث ایجاد استرس در ترافیک یا جاده‌های تپه‌ای می‌شود. یادگیری و تسلط بر گیربکس دستی نسبت به اتوماتیک دشوارتر است و نیاز به توجه و هماهنگی بیشتری دارد.از سوی دیگر، گیربکس اتوماتیک برای رانندگی آسان‌تر و راحت‌تر است و همچنین سوخت کمتری مصرف می‌کند و راننده کمتر خسته می‌شود. گیربکس اتوماتیک به طور خودکار نسبت دنده‌ها را تنظیم می‌کند و در نتیجه راننده نیازی به تنظیم دستی نسبت دنده‌ها ندارد.همچنین نرم­تر و بی­صداتر از گیربکس دستی کار می‌کند، اما در عوض از اجزای الکتریکی پیچیده‌تری تشکیل شده است و معمولاً هزینه نگهداری و تعمیر آن بیشتر از گیربکس دستی است.به طور کلی، انتخاب گیربکس دستی یا اتوماتیک بستگی به سلیقه و نیازهای فردی دارد. اگر شما به دنبال رانندگی پویا و سریع هستید و هزینه نگهداری و تعمیر را در نظر نمی‌گیرید، گیربکس دستی بهتر است. اما اگر شما به دنبال رانندگی راحت‌تر و مصرف سوخت کمتر هستید و نگران هزینه نگهداری و تعمیر آن نیستید، گیربکس اتوماتیک بهترین گزینه است. همچنین، گیربکس­های اتوماتیک با توجه به پیشرفت فناوری، بهبود یافته‌اند و اکثراً با کارایی و عملکرد بسیار خوبی در اختیار رانندگان قرار می‌گیرند.

معرفی انواع گیربکس­های اتوماتیک

 گیربکس های اتوماتیک به گیربکس هایی گفته می‌شود که ضریب دنده را بدون نیاز به دخالت دستی راننده تغییر می دهند. بر اساس تکنولوژی و ساختار تعویض دنده انواع مختلفی از گیربکس وجود دارند.که در ادامه به معرفی انواع آن‌ها می‌پردازیم:

گیربکس اتوماتیک سنتی (Automatic Transmission – AT):

این نوع گیربکس یکی از رایج­ترین انواع گیربکس­های اتوماتیک هستندکه با استفاده از توربین هیدرولیکی (کانورتر گشتاور) نیرو را از موتور به چرخ‌ها منتقل می‌کند.

این نوع گیربکس شامل سه بخش اصلی است که عبارت‌اند از: توربین هیدرولیکی ، جعبه دنده و مجموعه سیستم هیدرولیکی که برای تغییر دنده به‌کار می‌رود. این گیربکس‌ها دارای سیستم کلاچ اتوماتیک هیدرولیک و سیستم کنترل هستند. نمونه هایی از این نوع گیربکس AL4 مورد استفاده در پژو 206، 207 و SDV9 و پارس اتوماتیک و گیربکس سوزوکی ویتارا، هایما S7 و HC Cross می باشد .این گیربکس‌ها به طور کلی نسبت به سایر گیربکس‌های اتوماتیک کمتر بهینه هستند و ممکن است سوخت بیشتری مصرف کنند.

گیربکس اتوماتیک متغیر CVT (Continuously Variable Transmission):

این نوع گیربکس با استفاده از تسمه یا زنجیر و دو قرقره متغیر برای تغییر ضریب دنده کار می‌کند. این سیستم به جای دنده‌های سنتی، نسبت نیروی انتقالی را به طور پیوسته تغییر می‌دهد و باعث می‌شود که موتور با سرعت بهینه کار کند. این گیربکس‌ها معمولاً در خودروهای کوچک و خودروهایی که مصرف سوخت کمتری دارند استفاده می‌شوند.

گیربکس اتوماتیک دوکلاچه‌ (Dual-Clutch Transmission – DCT):

این نوع گیربکس دارای دو کلاچ است که به‌طور موازی درون گیربکس قرار دارند و مستقل از هم نیروی موتور را تنظیم و به چرخ منتقل می‌کنند. یکی از کلاچ­ها برای دنده‌های فرد و دیگری برای دنده‌های زوج کار می‌کند. این سیستم به طور همزمان دنده‌ی بعدی را آماده می‌کند و باعث می‌شود که تغییر دنده‌ها به سرعت و بدون قطعی در انتقال نیرو انجام شود. کاربرد این گیربکس‌ها معمولاً در خودروهای ورزشی و لوکس می‌باشد. از ویژگیهای این گیربکس عملکرد سریع و روان و راندمان سوخت بالای آنها می‌باشد، اما با این وجود ممکن است هزینه و پیچیدگی بالایی نیز به همراه داشته باشند.

گیربکس اتوماتیک بر پایه AMT (Automated Manual Transmission):

این نوع گیربکس در واقع یک گیربکس دستی است که با استفاده از سیستم‌های الکترونیکی و هیدرولیکی برای تعویض خودکار دنده بکار می‌رود. این سیستم به جای راننده، عملیات تغییر دنده و کنترل کلاچ را انجام می‌دهد و معمولاً در خودروهای اقتصادی و کامیون‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.گیربکس‌های AMT برای اولین بار توسط BMW در سال 1996 معرفی شدند. مصرف سوخت و هزینه این گیربکس ها نسبت به سایر انواع گیربکس اتوماتیک کمتر است، اما ممکن است عملکردی تند داشته باشندکه همین موضوع میزان اطمینان آنها را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

گیربکس اتوماتیک هیبریدی (Hybrid Automatic Transmission):

این نوع گیربکس اتوماتیک در خودروهای هیبریدی استفاده می‌شود و شامل یک موتور الکتریکی و یک گیربکس اتوماتیک است. در این نوع گیربکس، موتور الکتریکی به‌طور مستقل قادر به حرکت خودرو با سرعت‌های کمتر است و همچنین به موتور اصلی کمک می‌کند تا در سرعت‌های بالاتر نیز عملکرد خوبی داشته باشند.

بهترین گیربکس اتوماتیک

هر نوع گیربکس اتوماتیکی دارای ویژگی‌ها و مزایای خود است و بهترین نوع گیربکس اتوماتیک بستگی به نیازها و شرایط خاص شما دارد.

گیربکس اتوماتیک سنتی (AT):

برای کسانی که به دنبال راحتی و سادگی در رانندگی هستند و برای خودروهای سنگین و بزرگ، رانندگی در شهر و ترافیک سنگین مناسب است. اما ممکن است مصرف سوخت بیشتری داشته باشند.

گیربکس اتوماتیک بر پایه CVT:

مناسب برای کسانی که به دنبال کارایی بالا و مصرف سوخت کمتر هستند. این گیربکس‌ها معمولاً در خودروهای شهری و مصرف ‌سوخت کم ترجیح داده می‌شوند. به دلیل نداشتن دنده، رانندگی با آن بسیار آسان و راحت است.

گیربکس اتوماتیک دوکلاچه‌ای (DCT):

مناسب برای کسانی که به دنبال عملکرد بالا و تغییر دنده‌های سریع هستند و در مصرف سوخت نیز صرفه جویی می‌کند. این گیربکس‌ها معمولاً در خودروهای ورزشی و لوکس استفاده می‌شوند و برای خودروهای کوچک و جاده‌ای هم می‌تواند مناسب باشد.

گیربکس اتوماتیک بر پایه AMT:

برای افرادی که به دنبال یک گزینه اقتصادی با کارایی مناسب هستند مناسب می‌باشد. این گیربکس‌ها معمولاً در خودروهای اقتصادی و کامیون‌ها استفاده می‌شوند.

گیربکس اتوماتیک هیبریدی:

این گیربکس ها که در خودروهای هیبریدی استفاده می‌شوند می‌تواند گزینه مناسبی باشد چون  راندمان خودرو را افزایش می‌دهد و در مصرف سوخت صرفه جویی می‌کند و نیازی به تغییر دستی سرعت ندارید چرا که سیستم گیربکس به صورت خودکار کار خود را انجام می‌دهد.

بنابراین، بهترین نوع گیربکس اتوماتیک بستگی به نیازها و اولویت‌های شما دارد. بطور کلی اگر به دنبال کارایی بالا و مصرف سوخت کمتر هستید، CVT می‌تواند گزینه مناسبی باشد.اما در صورتی که عملکرد بالا و تغییر دنده‌های سریع برای شما مهم است، DCT می‌تواند گزینه مناسبی باشد. در نهایت، بر اساس نیازها و بودجه خود، می‌توانید نوع مناسب گیربکس اتوماتیک را انتخاب کنید.

انواع سیستم گیربکس اتوماتیک CVT

گیربکس‌های اتوماتیک CVT (Continuously Variable Transmission) یا گیربکس‌های تناوبی بدون دنده، یک نوع گیربکس اتوماتیک هستند که در آن، عملکرد نسبتاً متفاوتی با گیربکس‌های اتوماتیک معمولی دارند. به جای داشتن دنده‌های ثابت، گیربکس CVT مجهز به یک مکانیزم تناوبی است که به صورت پیوسته نسبت بین سرعت و گشتاور را تغییر می‌دهد. این سیستم‌های گیربکس متغیر به طور عمده در چند نوع تولید می‌شوند:

CVT با پولی‌های متغیر (V-Belt CVT)

این نوع گیربکس CVT از دو پولی متغیر و یک تسمه بلند (معمولاً از جنس فولاد) استفاده می‌کند.سیستم این گیربکس به این صورت است که با تغییر فاصله بین پولی‌ها، نسبت دنده تغییر می‌کند. بیشترین استفاده و کاربرد این نوع گیربکس در خودروهای اقتصادی و هیبریدی می‌باشد.

سیستم‌های گیربکس CVT جامد یا توربین طوفانی (Toroidal CVT)

ساختار این نوع گیربکس CVT به این صورت است که از دو دیسک مخروطی و یک یا چندین چرخ دنده استفاده می‌کند که بین دیسک‌ها قرار دارند. متناسب با تغییر زاویه چرخ دنده نسبت به دیسک‌ها، دنده نیز تغییر می‌کند. این نوع گیربکس به دلیل کارایی بالاتر و همچنین عملکرد بهتر در کاربردهای صنعتی و خودروهای با قدرت بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سیستم‌های گیربکس CVT الکترونیکی (e-CVT)

در این سیستم، از یک موتور الکتریکی به جای تسمه فلزی برای انتقال نیرو استفاده می‌شود. به این صورت که با استفاده از یک موتور الکتریکی و یک مبدل الکترونیکی، نسبت دنده تغییر می‌کند. این موتور الکتریکی می‌تواند به صورت مستقل یا به همراه موتور اصلی کار کند و باعث بهینه‌سازی مصرف سوخت و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای ‌شود.

همچنین، سیستم‌های CVT الکترونیکی با استفاده از سیستم‌های کنترل الکترونیکی مختلف، از جمله کنترل‌گرهای خودرو، می‌توانند کنترل شوند.

سیستم‌های گیربکس CVT هیدرولیکی:

در این سیستم‌ها، ایجاد فشار متغیر در یک سیستم هیدرولیکی، باعث کنترل ضرایب دنده می‌شود. این نوع گیربکس را توربین هیدروستات هم می‌نامند. از این سیستم‌ها به دلیل پیچیدگی و هزینه بالای ساخت و نگهداری آن، در محصولات تجاری بسیار کمتر استفاده می‌شوند.

انواع گیربکس اتوماتیک دوکلاچه‌

گیربکس اتوماتیک دوکلاچه یا DCT یک نوع گیربکس است که از دو کلاچ مستقل برای دنده‌های فرد و زوج استفاده می‌کند. این گیربکس به صورت بدون هیچ وقفه‌ای دنده‌ها را تغییر می‌دهد و مصرف سوخت را کاهش می‌دهد. گیربکس DCT در ابتدا در مسابقات اتومبیل‌رانی و سپس در خودروهای قدرتمند و لوکس استفاده شد.

برخلاف گیربکس اتوماتیک معمولی ، DCT این امکان را به راننده می‌دهد که تغییر دنده بدون از دست دادن شتاب و با سرعت بالا انجام دهد.

2 نوع گیربکس DCT وجود دارد:

1. گیربکس اتوماتیک دوکلاچه خشک(DDCT): در این نوع گیربکس، کلاچ‌ها به صورت خشک بدون مایع روان‌کننده در داخل گیربکس قرار دارند و برای جلوگیری از کاهش بازدهی، نیاز به روغن‌گیری ندارند. این نوع گیربکس به دلیل اینکه ساختار ساده‌تری دارد و کم‌هزینه‌تر است، در خودروهای کوچک و اقتصادی بیشتر استفاده می‌شود.

2. گیربکس اتوماتیک دوکلاچه مرطوب(WDCT): در این نوع گیربکس، کلاچ‌ها درون روغن قرار می‌گیرند و برای خنک‌کردن و کاهش سایش، نیاز به روغن‌گیری دارند. این نوع گیربکس عملکرد کلاچ و عمر مفید آن را افزایش می‌دهد. در خودروهای ورزشی و لوکس از این نوع گیربکس نسبت به گیربکس مرطوب استفاده بیشتری می‌شود.

انواع گیربکس اتوماتیک بر پایه AMT

گیربکس اتوماتیک بر پایه AMT (Automated Manual Transmission)، یک نوع گیربکس خودرو است که از ترکیب گیربکس دستی و سیستم هیدرولیکی برای تغییر دنده‌ها استفاده می‌کند. AMT دارای سه نوع مختلف است:

سیستم یک کلاچه

 در این نوع گیربکس، یک کلاچ برای تغییر دنده‌ها استفاده می‌شود. به این صورت که با فشار دادن و رها کردن کلاچ دنده‌ها تغییر می‌کنند. این گیربکس به دلیل قیمت مناسب و ساختار ساده، خودروهای اقتصادی و شهری استفاده می‌شود.

سیستم دو کلاچه

 در این نوع گیربکس، از دو کلاچ برای تغییر دنده استفاده می‌شود که موجب بهبود عملکرد دنده می‌شود و زمان تغییر دنده کاهش می‌یابد. در این نوع سیستم کلاچ‌ها به صورت موازی قرار گرفته‌اند و زمان تغییر دنده، کلاچ اول برای دنده فعلی رها شده و کلاچ دوم برای دنده جدید فشار داده می‌شود. در این نوع گیربکس سرعت تغییر دنده نسبت به سیستم یک کلاچه بالاتر است. این نوع گیربکس بیشتر در خودروهای ورزشی و لوکس به کار برده می‌شود

سیستم سه کلاچه

در این نوع گیربکس، از سه کلاچ برای تغییر دنده استفاده می‌شود که موجب بهبود عملکرد و کاهش زمان تغییر دنده به مقدار بیشتری می‌شود. این نوع گیربکس بیشتر در خودروهای ورزشی و خودروهایی که قدرت بالایی دارند به کار برده می‌شود.

هر سه نوع گیربکس AMT، برای رانندگی در شهر، ترافیک و محیط‌های شهری مناسب هستند .

نصب و اجرای گیربکس اتوماتیک در خودروهای قدیمی

نصب و اجرای گیربکس اتوماتیک در خودروهای قدیمی ممکن است با مشکلاتی را به همراه داشته باشد و نیاز به تغییرات و تهیه قطعات جانبی داشته باشد. اما به صورت کلی باید موارد زیر را برای نصب گیربکس در خودروهای قدیمی انجام دهید:

  • انتخاب گیربکس مناسب: برای نصب گیربکس اتوماتیک در خودروهای قدیمی، باید گیربکسی را انتخاب کنید که دارای اندازه و شکل متناسب با خودرو مورد نظر باشد. همچنین، باید مطمئن شوید که گیربکس انتخابی با توان موتور خودرو سازگار است.
  • تهیه قطعات جانبی: برای نصب گیربکس اتوماتیک در خودروهای قدیمی، ممکن است نیاز داشته باشید تعدادی قطعات جانبی مانند کابل‌ها، سیم‌ها، سیستم تعلیق کلاچ، چرخدنده‌ها، سنسورها و غیره را تهیه کنید.
  • سیستم کنترل الکترونیکی: گیربکس اتوماتیک نیاز به سیستم کنترل الکترونیکی دارد. این سیستم می‌تواند متشکل از یک ماژول کنترل جداگانه می‌باشد.
  • مراجعه به یک تعمیرکار ماهر و مجرب برای حذف گیربکس دستی و کلاچ خودرو و جایگزین کردن آن‌ها با گیربکس اتوماتیک و مبدل گشتاور و…
  • سپس نوبت به نصب ECU و شیرهای برقی و سنسورها و اتصال آن‌ها به سامانه‌های الکترونیک خودرو می‌رسد
  • تنظیمات مکانیکی: تنظیم و برنامه‌ریزی ECU برای اینکه عملکرد گیربکس اتوماتیک با موتور و سایر قطعات خودرو هماهنگ شود.که این تنظیمات می‌تواند شامل تغییر سیستم تعلیق، تعویض دیفرانسیل و تنظیم مجدد محور خودرو و … باشد.
  • تست و عیب‌یابی: در نهایت گیربکس اتوماتیک باید تست شده و مشکلات احتمالی آن برطرف شود.

نصب گیربکس اتوماتیک در خودروهای قدیمی ممکن است هزینه زیادی به همراه داشته باشد و نیاز به تخصص و تجربه متخصصین دارد.

چگونگی تعمیر و نگهداری گیربکس اتوماتیک

تعمیر و نگهداری گیربکس اتوماتیک بسیار مهم است و می‌تواند عمر و کارایی آن را بهبود بخشد. در ادامه به برخی از روش‌های تعمیر و نگهداری گیربکس اتوماتیک اشاره خواهیم کرد:

– نظافت جعبه دنده: کثیف شدن جعبه دنده می‌تواند مشکلاتی در عملکرد گیربکس اتوماتیک ایجاد کند. بنابراین، نظافت جعبه دنده از اهمیت زیادی برخوردار است و باید با توجه به توصیه‌های تولید کننده آن تمیز شود.

– رانندگی محتاطانه: رانندگی با احتیاط و عدم ایجاد فشار و استفاده از حداکثر توان موتور و گیربکس به دیرتر خراب شدن گیربکس کمک می‌کند. برای مثال نباید در حال حرکت خودرو تغییر دنده به حالت R انجام دهید. این کار ممکن است باعث آسیب جدی به گیربکس و مبدل گشتاور شود.

– بررسی سطح روغن: روغن گیربکس اتوماتیک باید به طور منظم، حداقل هر 40,000 کیلومتر و حداکثر 80،000 کیلومتر یا هر 2 سال یکبار تعویض شود. این کار بهتر است توسط یک تکنسین مجرب انجام شود. روغن گیربکس اتوماتیک باید صورتی رنگ باشد و بوی سوختگی ندهد.

– بررسی و تعویض فیلتر: فیلتر گیربکس اتوماتیک نیز باید به طور منظم بررسی شده و در صورت نیاز تعویض شود.

– بررسی سیستم خنک کننده: سیستم خنک کننده گیربکس اتوماتیک باید به طور منظم بررسی شود تا در صورت وجود خرابی، تعمیرات لازم انجام شود. این کار باعث می‌شود از کاهش کارایی گیربکس جلوگیری شود.

– بررسی سیم کشی: سیم‌ها و قطعات الکترونیکی گیربکس اتوماتیک باید به طور منظم بررسی شوند و در صورت وجود خرابی، تعمیر شود.

– بررسی میله ها و دیگر قطعات: میله ها و دیگر قطعات گیربکس اتوماتیک باید به طور منظم بررسی شوند چون ممکن است با مشکلاتی مانند سایش و خوردگی روبرو شوند.

– گیربکس اتوماتیک غیرفابریک بر روی خودرو خود نصب نکنید چرا که این کار ممکن است درگیری بین پیشرانه و گیربکس ایجاد کند .

علائم خرابی گیربکس اتوماتیک

گیربکس اتوماتیک یکی از قطعات پیچیده خودرو است و خرابی آن می‌تواند باعث مشکلات جدی در کارکرد خودرو شود. برخی از علائم خرابی گیربکس اتوماتیک عبارتند از:

۱. افزایش دما: اگر دمای گیربکس اتوماتیک بیش از حد افزایش یابد، می‌تواند نشان دهنده خرابی در گیربکس باشد.

۲. صدای عجیب و غیر عادی از گیربکس: از علائم خرابی گیربکس صدای خرد شدن، قطع شدن، و یا زنگ زدن می‌باشد.

۳. عدم تغییر دنده: اگر گیربکس اتوماتیک به صورت صحیح به دنبال تغییر دنده از حالت پارکینگ به حالت دنده رو به جلو یا به عقب نباشد، ممکن است خرابی در گیربکس وجود داشته باشد. تغییر نکردن به موقع دنده نشان دهنده نقص در شیر برقی، ساعت گیربکس، روغن گیربکس یا تورک کانورتر می‌تواند باشد.

۴. تغییر دنده به شکل ناگهانی یا نامنظم: اگر گیربکس اتوماتیک بدون دلیل مشخصی دنبال کردن دنده را تغییر دهد و یا تغییر دنده‌ها نامنظم باشد، این نشانه خرابی در گیربکس است.

۵. لرزش و شتاب در خودرو: خرابی در گیربکس اتوماتیک می‌تواند موجب لرزش و شتاب در خودرو شود.

۶. افزایش مصرف سوخت: افزایش مصرف سوخت خودرو به طور ناگهانی، می‌تواند یکی از علت‌های خرابی گیربکس باشد.

۷. نشانگر گیربکس: نشانگر گیربکس روی پنل خودرو ممکن است نشان دهنده خرابی در گیربکس باشد.

  1. وجود ساییدگی یا لرزش در دنده، عدم هماهنگی بین چرخ دنده ها یا کلاچ ها را نشان می‌دهد.
  2. اگر روغن گیربکس بیش از انداره داغ شود بوی سوختگی از سمت جعبه دنده احساس می‌شود . این به دلیل نشت یا کثیف شدن روغن گیربکس می‌باشد.

آیا نصب گیربکس اتوماتیک در خودروهای قدیمی باعث افزایش هزینه سوخت می‌شود

نصب گیربکس اتوماتیک در خودروهای قدیمی ممکن است باعث افزایش هزینه سوخت شود، اما این موضوع به عوامل متعددی بستگی دارد که شامل موارد زیر است:

۱. کارایی موتور: موتورهای بیشتر خودروهای قدیمی دارای عملکرد پایین‌تری هستند و با تغییر دنده‌ها تحت فشار قرار می‌گیرند وبه همین علت ممکن است با نصب گیربکس اتوماتیک کارایی موتور کاهش یابد و باعث افزایش سوخت شود.

۲. نوع گیربکس: نوع گیربکس اتوماتیک (مانند گیربکس دو کلاچه یا سه کلاچه) نیز در مصرف سوخت مؤثر است. به صورتی که بعضی از گیربکس‌ها مصرف سوخت را کاهش، در حالی که بعضی دیگر ممکن است منجر به افزایش مصرف سوخت شوند.

۴. تنظیمات گیربکس:اگر تنظیمات گیربکس اتوماتیک بطور صحیح انجام شده باشد تأثیر زیادی در مصرف سوخت دارد. به عنوان مثال، استفاده از حالت اکو در گیربکس مصرف سوخت را بطور قابل توجهی کاهش می‌دهد.

بنابراین، نصب گیربکس اتوماتیک در خودروهای قدیمی می‌تواند باعث افزایش هزینه سوخت یا کاهش آن شود، اما به صورت کلی، با توجه به نوع و شرایط استفاده، ممکن است مصرف سوخت کاهش یابد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا