اخبار

“مدیرعامل فورد، جیم فارلی، می‌گوید که مدل GT با موتور V6 هرگز قرار نبود اتفاقی بیفتد”

“مدیرعامل فورد، جیم فارلی، می‌گوید که مدل GT با موتور V6 هرگز قرار نبود اتفاقی بیفتد”

مدیران شرکت “بلو اووال” اصلاً هدف داشتند که در سال 2016 یک ماشین مسابقه‌ای موستانگ در کلاس GT در مسابقات “لومان” برنده شود. شما اکنون داستان را می‌شناسید. نزدیک به پنجاهمین سالگرد برد اولین بار فورد در “لومان” – آن پیروزی معروف بروس مک‌لارن و کریس آمون در مسابقات GT40 MkII – بود و بدون شک شرکت می‌خواست این لحظه تاریخی را گرامی داشته باشد.

به عبارت دیگر، فورد و مولتی‌متیک با هم همکاری کردند تا مدل Ford GT با موتور V6 توین‌توربو را که همه رقبا را شکست داد و در سال 2016 در کلاس LM GTE-Pro برنده شد، ساخته و این خودرو همچنین به صورت خودروی جاده‌ای تولید شد.

البته، ممکن است نمونه‌هایی از این خودروهای GT جاده‌ای اکنون به ارزش میلیون‌ها دلار در حراجی‌ها به فروش برسند، اما آیا می‌دانستید که در واقع قرار نبود هرگز به روز ببینند؟

این موضوع جدی است. جیم فارلی، مدیرعامل فورد، در زمان افشای مشخصات ماشین مسابقه‌ای Mustang GTD اخیراً فاش کرد که اصلاً قصد ساخت یک مدل جدید از GT را نداشتند و در واقع قرار بود ماشین مسابقه‌ای موستانگ در سال 2016 در لومان برنده شود.

فارلی گفت: “زمانی که تصمیم گرفتیم موستانگ را به صورت جهانی به فروش برسانیم – تا در سرتاسر دنیا به صورت رانندگی در چپ و راست – برای نسل قبلی، می‌دانستیم که نزدیک به پنجاهمین سالگرد برد “لومان” روبرو خواهیم شد.”

تبلیغات

او افزود: “داخل شرکت درباره بردن موستانگ به مسابقات لومان صحبت کردیم.”

فارلی ادامه داد: “لری هولت و مولتی‌متیک برای ما انتخاب آسانی بودند. و ما به انجمن‌های تعیین مقررات مانند IMSA پیشنهاد می‌کردیم که چه چیزی برای برد موستانگ لازم است. مولتی‌متیک شروع به شبیه‌سازی‌های زیادی کرد، و روشن شد که ما نمی‌توانیم واقعاً با شکل کلی موستانگ برنده شویم. ما بیش از حد به ACO و مقررات فرانسوی وابسته می‌شویم.”

فارلی اعتراف می‌کند: “در آن زمان تصمیم گرفتیم با مولتی‌متیک و رهبری فنی لری،  به سمت کاملاً دیگری برویم. و ما مدل Ford GT را طراحی کردیم. اما اصلی‌ترین ایده اصلاً ساختن یک GT جدید نبود. ما قصد داشتیم با موستانگ در لومان برنده شویم.”

البته این به معنای این نیست که پروژه GT به نوعی برنده بزرگی برای فورد نشد. فارلی می‌گوید: “GT بسیار موفق بود. ما با خودروی GT بسیار راضی هستیم. خودرویی که خوب به فروش رفت. اما شاید به یاد داشته باشید که ما قبل از فروش خودروی جاده‌ای، ماشین مسابقه‌ای را رقابت داده‌ایم. که خود فتحه‌ای بود.”

هولت می‌گوید: “فقط لازم بود با ACO صحبت کنیم.” ما فقط می‌توانیم تصور کنیم که این مکالمات چگونه رخ داده‌اند.

اما در نهایت، به یک موقعیتی رسیدیم که همچنان ماشین GT بی‌پایه و پرخنده و همچنین (اکنون که قوانین در سال 2024 قرار است تغییر کند) یک موستانگ مسابقه‌ای GT3 به تولید رسیده است که توسط مولتی‌متیک ساخته شده و در مسابقه معروف تحمل فرانسوی شرکت خواهد کرد. اینکه آیا مانند GT قدیمی می‌تواند با سرعت شروع به کار کند یا خیر، هنوز مشخص نیست…

بیشتر بخوانید:تکنولوژی‌های جدید خودرو

منبع: topgear.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا