تعميرونگهداري

روغن پیشنهادی برای خودروی شما چیست؟

روغن پیشنهادی برای خودروی شما

روغن موتور به‌عنوان یک عنصر اساسی در حفظ عملکرد و طول عمر موتور خودرو نقش اساسی دارد. انتخاب روغن مناسب برای موتور خودرو، به‌عنوان یک تصمیم مهم، عملکرد، کارایی و افزایش عمر موتور را تضمین می‌کند. اما با توجه به تنوع مارک‌ها و مدل‌های مختلف روغن در بازار، این انتخاب ممکن است مشکلاتی را برای مالکان خودرو به همراه داشته باشد.
روغن موتور نقش مهمی در حفظ و کاهش سایش بخش‌های موتور دارد. علاوه بر این، تا حد زیادی از گرمای ایجاد شده در موتور جلوگیری کرده و به افزایش کارایی و عمر موتور کمک می‌کند. همچنین، روغن موتور به تسهیل عملکرد قطعات مکانیکی موتور و بهبود ترمیم خوردگی‌ها کمک می‌کند.

عوامل تأثیرگذار بر انتخاب روغن مناسب

نوع و مدل موتور

نوع موتور (بنزینی، دیزلی و غیره) و مدل آن تأثیر بسیاری در انتخاب روغن دارد. هر نوع موتور نیاز به ویژگی‌های مختلفی از روغن دارد.

ویسکوزیته روغن

ویسکوزیته یا ضخامت روغن در دماهای مختلف اهمیت دارد. روغن با ویسکوزیته مناسب در دماهای مختلف، بهترین عملکرد را دارد.
ویسکوزیته یک ویژگی مهم در روغن‌های موتور است. این ویژگی نشان‌دهنده ضخامت و جریان‌پذیری روغن در دماهای مختلف می‌باشد. ویسکوزیته در واقع نشان‌دهنده میزان مقاومت روغن در برابر جریان است. روغن‌های با ویسکوزیته بالا در دماهای بالا به‌خوبی پایداری حرارتی دارند و از تخریب کمتری در شرایط حرارتی شدید رنج می‌برند. از طرف دیگر، روغن‌های با ویسکوزیته پایین در دماهای پایین جریان پذیری بهتری دارند و در سردی‌های ابتدایی موتور، کمترین مقاومت را ارائه می‌دهند.

معمولاً ویسکوزیته با استفاده از معیارهایی مانند شاخص ویسکوزیته (که با عبارت “ویسکوزیته سین‌کویت” نیز شناخته می‌شود) اندازه‌گیری می‌شود. این معیار نشان‌دهنده نسبت ویسکوزیته روغن به ویسکوزیته آب است. برای دماهای مختلف، این شاخص مقادیر خاصی دارد که به تعیین ویسکوزیته روغن در دماهای مختلف کمک می‌کند.

بر این اساس مونوگرید (Mono Grade) و مولتی گرید (Multi Grade) دو دسته از روغن‌های موتور هستند که برای موتورها به کار می‌روند.

تبلیغات
  • مونوگرید یا روغن‌های تک‌گرید، روغن‌هایی هستند که در یک دمای معین عملکرد خوبی دارند. به عبارت دیگر، ویژگی‌های اصلی این نوع روغن‌ها در دمای خاصی بهترین کارکرد را ارائه می‌دهند. این نوع روغن‌ها معمولاً در دماهای ثابت و مشخص عملکرد خوبی دارند و برای شرایطی که تغییر دما زیاد نباشد، مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • مولتی گرید یا روغن‌های چندگرید، دارای ویژگی‌هایی هستند که در دماهای مختلف کارایی مناسبی دارند و می‌توانید در 4 فصل سال از این روغن‌ها استفاده کنید. این نوع روغن‌ها دارای ویسکوزیته‌ای هستند که در دماهای متفاوت، همچون دمای سرد و دمای گرم، به‌خوبی جریان پذیرند و ویژگی‌های مطلوب را حفظ می‌کنند. به عبارت دیگر، مولتی گریدها می‌توانند در شرایط مختلف دما به‌خوبی عمل کنند و برای موتورهایی که در شرایط متفاوت دما کار می‌کنند، مناسب هستند.
    اصطلاح مونوگرید به معنای استفاده از یک ویسکوزیته‌ای در دماهای مختلف است، در حالی که اصطلاح مولتی گرید به ترکیب ویسکوزیته‌های مختلف برای دماهای متفاوت اشاره دارد.
    با توجه به نوع موتور، شرایط آب و هوایی منطقه و نیازهای خودرو، انتخاب بین مونوگرید و مولتی گرید بستگی دارد.

استانداردها و ویژگی‌ها

رعایت استانداردهای تولید روغن موتور مهم است. از جمله این استانداردها می‌توان به موارد زیر که نشان‌دهنده کیفیت و عملکرد روغن‌ها هستند، اشاره کرد:

  •  API (American Petroleum Institute)
  • JASO – Japanese automotive standard organization
  • ACEA (European Automobile Manufacturers Association)

API (استاندارد آمریکا )

API مخفف American Petroleum Institute است که یک سازمان حرفه‌ای در زمینه نفت و گاز است. این سازمان استانداردهایی را برای کیفیت و عملکرد روغن‌های موتور بر اساس نوع سوخت، نوع موتور و شرایط کارکرد تعیین می‌کند.
استاندارد API دارای دو حرف است که حرف اول نشان‌دهنده نوع سوخت و حرف دوم نشان‌دهنده سطح کیفیت روغن موتور است. برای مثال:
• : API SN این استاندارد برای روغن‌های موتور بنزینی است که در سال 2010 تعریف شده است. این روغن‌ها دارای عملکرد بالاتری نسبت به روغن‌های قبلی هستند و مقاومت در برابر رسوب، لجن، اکسیداسیون و تجزیه روغن را افزایش می‌دهند.
• : API CK-4 این استاندارد برای روغن‌های موتور دیزلی است که در سال 2016 تعریف شده است. این روغن‌ها دارای عملکرد فراتر از روغن‌های CJ-4، CI-4 و CH-4 هستند و می‌توانند برای موتورهای دیزلی با سطح کیفی بالا مورد استفاده قرار گیرند.
برخی از خودروسازان همچنین استانداردهای خود را بر اساس API تعریف کرده‌اند. برای مثال:
• : ILSAC GF-6 این استاندارد توسط International Lubricant Standardization and Approval Committee که شامل خودروسازان آمریکایی و ژاپنی است، در سال 2020 تعریف شده است. این روغن‌ها با API SP همخوانی دارند و بهبود بازده سوخت، کاهش احتراق پیستون، حفاظت در برابر سایش و پایداری در دمای بالا را فراهم می‌کنند.
• : ACEA C5 این استاندارد توسط Association des Constructeurs Européens d’Automobiles که شامل خودروسازان اروپایی است، در سال 2016 تعریف شده است. این روغن‌ها با API SN همخوانی دارند و مناسب برای خودروهای دارای فیلتر ذرات دیزل یا سامانه پس‌سوزش هستند.

JASO (استاندارد ژاپن)

استاندارد JASO برای روغن موتور، استانداردی است که توسط انجمن تولیدکنندگان خودروها و تجهیزات مربوط به خودرو در ژاپن تعیین و ارائه می‌شود. این استاندارد به‌منظور تعیین ویژگی‌ها و خصوصیات موردنیاز برای روغن‌های موتور به‌منظور استفاده در خودروها ایجاد شده است.
استاندارد JASO به تعدادی کلاس فرآوری مختلف تقسیم می‌شود که هرکدام از آن‌ها نیازهای خاصی را برای روغن موتور تعیین می‌کنند. برخی از این کلاس‌ها عبارتند از:
– JASO MA: برای روغن‌های موتور مخصوص موتورهای چهارزمانه با دستکش تراش-های نرم.
– JASO MB: برای روغن‌های موتور مخصوص موتورهای چهارزمانه با دستکش تراش-های غیرنرم.
– JASO FC: برای روغن‌های موتور دوزمانه با دستکش تراش¬های نرم.
– JASO FD: برای روغن‌های موتور دوزمانه با دستکش تراش‌های نرم و کاهش دود.
این استانداردها معمولاً به‌منظور اطمینان از کیفیت و عملکرد بهینه روغن‌های موتور در موتورها ایجاد شده‌اند. برای استفاده از روغن مناسب، توصیه می‌شود که به استانداردهای JASO و همچنین توصیه‌های تولیدکننده خودرو توجه کنید.

ACEA (استاندارد اروپا)

ACEA یا استاندارد اروپا برای روغن موتور به‌منظور تعیین خصوصیات و عملکرد روغن‌های مختلف در سیستم‌های موتور خودروها و تجهیزات حمل‌ونقل ایجاد شده است. این استاندارد به توصیف و تعیین ویژگی‌ها و مشخصات موردنیاز برای روغن‌های موتور با توجه به شرایط مختلف کارکرد می‌پردازد. استاندارد ACEA به‌عنوان یک معیار مهم در انتخاب روغن‌های موتور برای خودروهای اروپایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
این استاندارد به شکل کد‌های مختلفی تعریف شده است که هر کد نمایانگر یک سطح خاص از عملکرد و ویژگی‌ها برای روغن‌های موتور است. این کدها به‌عنوان معیاری جهت انتخاب روغن‌های متناسب با نوع و شرایط کارکرد موتورها در محیط‌های مختلف استفاده می‌شوند.
استفاده از روغن مناسب با استاندارد ACEA برای خودروهای اروپایی می‌تواند به بهبود کارکرد موتور، کاهش سایش و سایر مشکلات مرتبط با روغن موتور کمک کند. بنابراین، در انتخاب روغن موتور بهتر است به استانداردهای ACEA و توصیه‌های تولیدکننده خودرو توجه ویژه‌ای داشته باشید.

تاریخ تولید و انقضا

استفاده از روغن تازه و تاریخ انقضای مناسب، از طول عمر و عملکرد موتور حمایت می‌کند.

نکات انتخاب روغن:

  • قبل از انتخاب روغن، به دستورالعمل تولیدکننده خودروتان توجه کنید
  • بررسی راهنمای کاربری خودرو برای اطلاعات دقیق‌تر در مورد نوع و ویسکوزیته روغن
  • استفاده از روغن با مشخصات مناسب و با استانداردهای جاری در صنعت خودرو

انواع روغن موتور خودرو

انواع روغن موتور خودرو

انواع روغن موتور خودرو را می‌توان بر اساس ویسکوزیته و نوع تولید تقسیم‌بندی کرد. ویسکوزیته نشان‌دهنده ضخامت یا سیالیت روغن است و با عددی مانند10W-40 بیان می‌شود. نوع تولید نشان‌دهنده این است که روغن از چه منبعی ساخته شده است و می‌تواند تمام سنتتیک، نیمه سنتتیک یا معمولی باشد. حجم روغن موردنیاز برای خودروهای مختلف نیز متفاوت است.
هرچه ناخالصی‌های نفت در فرآیند تولید بیشتر حذف شود، روغن موتور کیفیت بهتری خواهد داشت. روغن تمام سنتتیک بهترین نوع روغن‌های موتور از نظر ساختار شیمیایی است.

روغن تمام سنتتیک (مصنوعی)

روغن تمام سنتتیک، به‌عنوان یک نوع روغن موتور اصطلاحاً مناسب برای بسیاری از انواع خودروها می‌باشد. این نوع روغن موتور از ترکیب تمام سنتتیک و افزودنی‌های ویژه تشکیل شده است که خصوصیات عالی از جمله پایداری در دماهای بالا و پایین، مقاومت در برابر اکسیداسیون و رسوب‌زایی، و عمر طولانی را به آن می‌بخشند.

روغن تمام سنتتیک به دلیل ویژگی‌های عالی‌اش به‌طور کلی برای خودروهای با عملکرد بالا و مدرن مناسب است. این شامل خودروهایی می‌شود که از تکنولوژی پیشرفته موتوری، توربو شارژ، انواع موتورهای دیزل یا بنزین با سیستم‌های تزریق مستقیم سوخت و موتورهای هیبریدی و الکتریکی بهره می‌برند. به‌عنوان مثال:
• خودروهای ورزشی و عملکرد بالا
• خودروهای لوکس و خودروهایی با موتورهای بزرگ
• خودروهای توربو شارژ با توان بالا
• خودروهای دیزل توربو شارژ و تزریق مستقیم سوخت
خودروهای الکتریکی و هیبریدی که نیاز به روغن موتور دارند (به‌عنوان مثال برای سیستم‌های ترمز و دیگر قسمت‌های مکانیکی)
همچنین برای خودروهایی که در آب و هوای گرم یا سرد کار می‌کنند یا بار زیاد با سرعت بالا را تحمل می‌کنند مناسب است.
علاوه بر این، خودروهایی که نیاز به تعویض روغن در فواصل طولانی دارند نیز می‌توانند از این روغن موتور استفاده کنند.
با این حال، برای اطمینان از انتخاب درست، همیشه به دستورالعمل‌های تولیدکننده خودرو و راهنمایی‌های روغن موتور مربوط به خودرویتان توجه کنید. همچنین، در هر تعویض روغن، به توصیه‌های تولیدکننده روغن موتور برای نوع و ویژگی‌های مناسب روغن تمام سنتتیک دقت کنید.

روغن نیمه سنتتیک (ترکیبی مصنوعی)

روغن نیمه سنتتیک یا ترکیبی مصنوعی یک نوع روغن موتور است که از ترکیب دو نوع روغن، یعنی روغن پایه معدنی و روغن پایه سنتتیک، تشکیل شده است. این نوع روغن به دلیل ترکیبی از ویژگی‌های روغن معدنی و سنتتیک، مزایایی از هر دو روغن را در خود دارد. به¬عبارت دیگر، این نوع روغن، میان روغن معدنی ساده و روغن تمام سنتتیک قرار می‌گیرد.

روغن نیمه سنتتیک به دلیل ویژگی‌های خاصی که دارد برای انواع مختلف خودروها مناسب می‌باشد، از جمله این خودروها عبارتند از:
1. خودروهای معمولی: روغن نیمه سنتتیک برای خودروهای شهری و معمولی که از موتورهای بنزینی استفاده می‌کنند، معمولاً مناسب است. این نوع روغن به دلیل پایداری در دماهای مختلف و مقاومت در برابر اکسیداسیون، خرابی و رسوب‌زایی، به‌طور کلی به عمر مفید موتور خودرو کمک می‌کند.
2. خودروهای سنتی و کلاسیک: برای خودروهای با موتورهای سنتی و کلاسیک نیز روغن نیمه سنتتیک مناسب است. این نوع روغن به‌خوبی با موتورهای کلاسیک هماهنگی دارد و نگهداری و حفاظت از قطعات داخلی موتور را تسهیل می‌کند.
3. خودروهای توربو شارژ: برخی از روغن‌های نیمه سنتتیک با فرمولاسیون‌های ویژه می‌توانند برای خودروهای توربو شارژ مناسب باشند. این روغن‌ها معمولاً ویژگی‌های خنک‌کنندگی و مقاومت در برابر گرمای بالا را دارند.
4. خودروهای سنگین و شاسی‌بلند: برای خودروهای سنگین و شاسی‌بلند که به‌عنوان وسایل نقلیه کاربردی و باربری استفاده می‌شوند، روغن نیمه سنتتیک با ویژگی‌های محافظتی مناسب می‌باشد.
هزینه روغن نیمه سینتتیک بستگی به برند، حجم، کیفیت و استاندارد آن دارد. اما به‌طور کلی می‌توان گفت که روغن نیمه سینتتیک از روغن تمام سینتتیک ارزان‌تر است. زیرا روغن تمام سینتتیک با فرآیندهای پیچیده‌ای تولید شده و دارای عملکرد و کارایی بالاتری است.

روغن معمولی (روغن پایه معدنی)

روغن موتور معمولی یا همان روغن پایه معدنی، یک نوع روغن است که از پایه‌های معدنی استخراج می‌شود و بدون تجهیزات و فرآیندهای پیچیده ترکیب می‌شود. این نوع روغن به‌صورت خام از طبیعت گرفته می‌شود و پس از پالایش و اصلاح‌های اولیه، به‌عنوان یک روغن موتور آماده برای استفاده تولید می‌شود. خصوصیات و ویژگی‌های این روغن‌ها به ویسکوزیته و دمای انجماد آن‌ها بستگی دارد.
روغن موتور معمولی عمدتاً برای خودروها و ماشین‌آلاتی با استفاده از موتورهای داخل-سوز (بنزینی یا دیزلی) مناسب است که در شرایط عادی و روزانه به کار می‌روند. این نوع روغن معمولاً دارای پایداری در دماهای معتدل تا متوسط است و برای عملکرد در شرایط معمولی تولید می‌شود. از جمله ویژگی‌های این روغن می‌توان به هزینه نسبتاً پایین‌تر نسبت به روغن‌های پایه سنتتیک، عمر مفید متوسط و عملکرد قابل‌قبول در شرایط استاندارد اشاره کرد.
بنابراین، اگر خودروی شما در شرایط عادی و معمولی استفاده می‌شود و توسط موتور بنزینی یا دیزلی کار می‌کند، روغن موتور معمولی یک انتخاب مناسب برای خودروی شما می‌باشد. همچنین، توصیه‌های تولیدکننده خودرو و همچنین توصیه‌های تولیدکننده روغن را در نظر داشته باشید تا بهترین عملکرد را از خودروی خود را به¬دست آورید.

روغن‌های مسافت پیموده شده

روغن‌های مسافت پیموده شده (روغن‌های مسافرتی)، روغن‌هایی هستند که برای خودروهایی که بیش از ۷۵۰۰۰ کیلومتر رانندگی کرده‌اند طراحی شده‌اند. این روغن‌ها دارای افزودنی‌های ویژه‌ای هستند که به حفظ عملکرد و طول عمر موتور در برابر سایش، رسوب، لجن و نشت کمک می‌کنند.
این روغن‌ها معمولاً برای مسافرت‌ها و سفرهای طولانی استفاده می‌شوند. این نوع روغن‌ها به‌منظور بهبود کارکرد و عمر موتور در شرایط استرس زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرند.

این روغن‌ها ویژگی‌هایی دارند که مناسب استفاده در مسافرت‌های طولانی می‌شوند:

1. مقاومت در برابر حرارت: این روغن‌ها در دماهای بالا که در طول مسافرت‌های طولانی ممکن است رخ دهند، پایداری و کارایی خوبی دارند.
2. پایداری حرارتی: با توجه به مدت‌زمان طولانی که ممکن است ماشین در حال رانندگی باشد، روغن‌های مسافت پیموده شده باید از پایداری حرارتی بالا برخوردار باشند تا از تخریب و رسوب‌های غیرمطلوب در موتور جلوگیری کنند.
3. جلوگیری از سایش: از آنجا که مسافرت‌های طولانی ممکن است به سایش اضافی در موتور منجر شود، روغن‌های مسافت پیموده شده باید دارای ویژگی‌هایی باشند که از سایش و آسیب به قطعات موتور جلوگیری کنند.
4. افزایش عمر روغن: این نوع روغن‌ها معمولاً به‌منظور استفاده در مسافرت‌های طولانی بدون نیاز به تعویض مکرر روغن طراحی شده‌اند، بنابراین دارای عمر مفید طولانی می‌باشند.
برخی از روغن‌های مسافت پیموده شده که در بازار موجود هستند عبارت‌اند از:
• روغن موتور بوش مدل لاکچری SN حجم ۵ لیتر) 40w-10 (که یک روغن تمام سنتتیک است
• روغن موتور والولین مدل MaxLife SN حجم ۴ لیتر)40w-10 (که یک روغن نیمه سنتتیک است
• روغن موتور تاتا مدل TURBO SL حجم ۵ لیتر)40w-15 (که یک روغن معدنی است

جمع‌بندی

انتخاب روغن موتور مناسب به معنای حفظ و بهبود عملکرد و عمر موتور خودرو است. با مراعات عوامل تأثیرگذار مانند نوع موتور، ویسکوزیته، استانداردها و مشخصات، مالکان خودرو می‌توانند از انتخابی هوشمندانه برای روغن موتور خود لذت ببرند و خودروی خود را در بهترین وضعیت نگه دارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا