راهنماي معاملات

خودرو برای مادران

با توجه به اینکه فرزندآوری در ایران کاهش یافته است، دولت ایران برای تشویق به فرزندآوری و جلوگیری از پیر شدن جمعیت، قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت را تصویب کرده است.

این قانون شامل موارد زیر است:
• افزایش حقوق و مزایای مادران و پدران دارای فرزند
• تخفیف‌های مالیاتی و بورس تحصیلی برای خانواده‌های دارای فرزند
• تسهیلات وام و کمک‌هزینه برای خانواده‌های دارای فرزند
• محدود کردن دسترسی به وسایل پیشگیری از بارداری و سقط جنین
• مجازات‌های سنگین برای نقض قانون جوانی جمعیت
البته این قانون با انتقادات زیادی هم روبرو شده است. عده‌ای معتقد هستند که این قانون حق انتخاب زنان را نادیده می‌گیرد و خطرات سلامت را برای آن‌ها افزایش می‌دهد. عده‌ای دیگر هم معتقد هستند که این قانون کافی نیست و باید با اصلاحات ساختاری و حل مشکلات اقتصادی همراه باشد.
یکی از طرح‌های تشویقی برای فرزندآوری، فروش خودرو ویژه مادران است. طرح خودرو برای مادران، یکی از طرح‌های دولتی است که با هدف افزایش رفاه و کاهش هزینه‌های خانواده‌ها ایجاد شده است. این طرح برای مادرانی است که فرزند دوم یا بیشتر آن‌ها پس از تاریخ 1400/08/24 متولد شده باشند. شرکت‌های خودروسازی مانند ایران‌خودرو و سایپا چندین فراخوان و پیش‌فروش برای این طرح برگزار کرده‌اند . البته برای ثبت‌نام در این طرح، مادران باید واجد شرایط باشند و مدارک لازم را فراهم کنند.
خودرو برای مادران یکی از طرح‌هایی است که شرکت‌های خودروسازی برای حمایت از جوان‌سازی جمعیت و تشویق خانواده‌ها برای فرزند آوری اجرا می‌کنند.

برای ثبت‌نام در این طرح، مادران باید دارای شرایط زیر باشند:

• مادر دارای حداقل دو فرزند باشند.
• فرزند دوم و مابعد آن‌ها پس از تاریخ 1400/08/24 متولد شده باشند.
• در سامانه یکپارچه ثبت‌نام کرده و از طرف وزارت صمت به‌عنوان اولویت‌بندی انتخاب شده باشند.
• پیامک فراخوان از سوی شرکت خودروسازی دریافت کرده باشند.
طرح خودرو برای مادران یک طرح حمایتی است که در راستای ابلاغ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت از طرف مجلس شورای اسلامی در تاریخ ۲۴ آبان ۱۴۰۰ اجرا شده است. بر اساس این طرح، مادران دارای دو فرزند و بیشتر که فرزند دوم یا بعد آن‌ها پس از این تاریخ متولد شده باشند، می‌توانند در سامانه یکپارچه ثبت‌نام کنند و با امتیاز بسیار بالاتر نسبت به افراد عادی یک دستگاه خودرو از محصولات شرکت‌های خودروسازی را با قیمت مصوب خریداری کنند.

میزان سهمیه برای مادران

سهمیه طرح مادران شرکت‌های خودروسازی در سال ۱۴۰۲ نزدیک به ۵۰ درصد کل ظرفیت فروش این شرکت است. و مادران دارای فرزند دوم و مابعد که پس از تاریخ ۲۴ آبان ۱۴۰۰ متولد شده‌اند، می‌توانند در سامانه یکپارچه فروش خودرو مادران، ثبت‌نام کرده و از این سهمیه استفاده کنند. البته باید توجه داشت که این سهمیه برای هر خودرویی که عرضه می‌شود، ممکن است متفاوت باشد. این به این معنی است که مادران دارای فرزند دوم و مابعد که پس از تاریخ ۲۴ آبان ۱۴۰۰ متولد شده‌اند، از اولویت بالاتری برای خرید خودرو از کارخانه برخوردارند.
نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید این است که مادران تنها یک‌بار می‌توانند از طرح جوانی جمعیت برای خرید خودرو استفاده کنند. به این معنی که اگر مادری در گذشته از این طرح برای خرید خودرو استفاده کرده باشد، دیگر نمی‌تواند برای فرزندان بعدی خود از آن بهره‌مند شود و مادران فقط می‌توانند یک خودرو در هر طرح فروش دریافت کنند.

محدودیت‌های حذف‌شده در طرح مادران

بر اساس بخشنامه‌های منتشرشده از سوی شرکت ایران‌خودرو، در پیش‌فروش‌های اخیر، شرط داشتن گواهینامه رانندگی از ثبت‌نام خودرو برای مادران حذف‌شده است. بنابراین مادرانی که فاقد گواهینامه رانندگی هستند نیز می‌توانند در این طرح ثبت‌نام کنند.
علاوه بر این باید کسانی که برای خرید خودرو ثبت‌نام می‌کنند دارای حداقل 18 سال سن باشند. اما اخیراً این محدودیت هم مانند گواهینامه برداشته شده و مادران زیر 18 سال هم امکان شرکت در این طرح را دارند. این تغییرات به‌منظور حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و ساده‌تر شدن خرید خودرو برای مادران اعمال شده است. بنابراین مادران واجد شرایط، می‌توانند با مراجعه به سایت در طرح پیش‌فروش یکپارچه ثبت‌نام کرده و خودرو داخلی را بدون قرعه‌کشی و با قیمت رسمی تهیه کنند.
به هر کد ملی فقط یک دستگاه خودرو تعلق می‌گیرد و حداقل فاصله زمانی از آخرین خرید از شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا ۴۸ ماه است. همچنین ثبت‌نام هم‌زمان در طرح‌های فروش ایران‌خودرو و سایپا ممکن نیست. اگر در یک خانواده پلاک فعال وجود داشت، مادر نمی‌توانست در طرح شرکت کند حتی اگر پلاک فعالی به نام خودش نبود. اما این محدودیت برداشته شده و تنها درصورتی‌که پلاک فعال به نام خودش باشد نمی‌تواند در طرح ثبت‌نام کند.

تبلیغات

مراحل و شرایط ثبت‌نام

مراحل و شرایط ثبت‌نام

مادران می‌توانند پس از ثبت¬نام در سامانه یکپارچه خودرو و تعیین اولویت از وزارت صمت، در سایت‌های شرکت‌های خودروسازی مثل سایپا، ایران‌خودرو و بهمن موتور ثبت‌نام کنند و در طرح فروش فوق¬العاده یا پیش‌فروش خودروهای مختلف شرکت کنند.

برای ثبت‌نام در این طرح، مادران واجد شرایط باید به سایت شرکت خودروساز مربوطه مراجعه کنند و کد کاربری و کلمه عبور خود را تهیه کنند. سپس با واردکردن اطلاعات هویتی و تأیید تاریخ تولد فرزند خود، محصول موردنظر خود را انتخاب کنند و به درگاه پرداخت هدایت شوند. پس از واریز وجه، باید کد نمایندگی و شرکت بیمه‌گر را نیز از طریق پنل کاربری انتخاب کنند.
شماره تلفن ثبت‌شده باید به نام مادر باشد و هر کد ملی فقط مجاز است تنها یک خودرو خریداری کند. سند خودرو در رهن نبوده و امکان نقل‌وانتقال خودرو و صلح در قرارداد وجود ندارد. همچنین گارانتی خودرو پس از پنج ماه از زمان تحویل در صورت عدم مراجعه برای سرویس اول باطل خواهد شد.
همچنین مادران باید مدارک لازم را برای ثبت‌نام داشته باشند. مدارک لازم عبارتند از:
• کپی شناسنامه و کارت ملی
• کپی شناسنامه و کارت ملی همسر
• کپی شناسنامه فرزندان
• کپی صفحه اول دفترچه خانواده
• کپی گواهینامه رانندگی
• کپی قبض تلفن ثابت یا قبض برق به نام مادر یا همسر

شرکت‌های خودروسازی طرح مادران

شرکت‌های خودروسازی طرح مادران

شرکت‌های خودروسازی از اسفندماه سال گذشته تاکنون، چندین فراخوان و پیش‌فروش برای مادران دارای فرزند برگزار کرده‌اند. به‌عنوان مثال شرکت ایران‌خودرو در تیرماه سال جاری چهارمین پیش‌فروش خود را برای مادران برگزار کرد. همچنین شرکت سایپا در خردادماه سال جاری فروش فوق‌العاده خود را برای مادران اعلام کرد.

فعلاً چند محصول از شرکت‌های ایران‌خودرو، سایپا، پارس‌خودرو، زامیاد، دانا موتور، بهمن موتور در این طرح عرضه شده‌اند.
ایران‌خودرو در برخی از طرح‌های فروش خود برای مادران در طرح جوانی جمعیت، از روش قرعه‌کشی استفاده می‌کند. این در حالی است که سایپا بدون قرعه‌کشی خودرو را به مادران اختصاص می‌دهد. بنابراین، بستگی به نوع خودرو و شرکت خودروساز دارد که آیا قرعه‌کشی انجام می‌شود یا نه. بنابراین می‌توانید با مراجعه به سامانه فروش یکپارچه خودرو، نتایج قرعه‌کشی را در صورت وجود، مشاهده کنید.

بعضی از این خودروها که برای مادران عرضه می‌شوند عبارتند از:

• پژو ۲۰۶ تیپ ۵
• پژو پارس
• سمند ال‌ایکس
• دنا پلاس
• رانا پلاس
• تیبا ۲
• تیبا هاچ‌بک
• سورن

شرایط پرداخت خودرو برای مادران به این صورت است:

• مادران باید مبلغی را به‌عنوان پیش‌پرداخت را در زمان ثبت‌نام از طریق سایت فروش اینترنتی خودروساز مربوطه واریز کنند. این مبلغ با توجه به نوع خودرو متفاوت است و کمتر از 50 درصد قیمت خودرو است.
• در صورت عدم واریز کامل پیش¬پرداخت علی¬الحساب خودرو، ثبت¬نام متقاضی کان لم یکن تلقی می¬گردد.
• الباقی وجه خودرو پس از تعیین قیمت نهایی در زمان ارسال دعوت‌نامه، تعیین و دریافت می¬گردد.
• همچنین مادران باید هزینه‌های جانبی شامل حق بیمه شخص ثالث، مالیات را نیز پرداخت کنند.
• در صورت انصراف و در صورت مشاهده هرگونه مغایرت در شرایط احراز خریدار(شرایط عمومی و اختصاصی) در هر مرحله تا قبل از تحویل خودرو، ثبت¬نام متقاضی کان لم یکن تلقی می¬شود و وجه مشتری بدون سود انصراف حداکثر ظرف مدت تعیین‌شده در قرارداد اولیه به شماره‌حساب و یا شبای معرفی‌شده، مسترد می¬گردد و هیچ‌گونه مسئولیتی از بابت تحویل خودرو متوجه شرکت مربوطه نخواهد شد.

این خودروها چه زمانی به دست مادران میرسد؟

این خودروها چه زمانی به دست مادران میرسد

زمان تحویل خودرو به مادران طرح جوانی جمعیت بستگی به نوع خودرو و طرح فروش دارد. برای برخی از خودروها، زمان تحویل حداکثر ۹۰ روز پس از ثبت‌نام است و برای بعضی دیگر، کمتر از یک ماه می‌باشد. شما می‌توانید با مراجعه به سامانه فروش یکپارچه خودرو، اطلاعات دقیق‌تری درباره زمان تحویل خودروی موردنظر خود کسب کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا